Informatie Management

Visie op Informatie Management

Wij zien Informatie Management als een proces dat ervoor zorgt dat de informatiebehoeften die vanuit verschillende werk- en bedrijfsprocessen van  een organisatie ontstaan worden vertaald in informatievoorziening.

Informatiemanagement professionaliseert de vraagkant van ICT en valt daarom in de regel niet onder een ICT-afdeling maar onder de gebruikersorganisatie. Informatiemanagement functioneert hierbij als opdrachtgever voor de ICT-leverancier en vertegenwoordigt de gebruikersorganisatie als afnemer van de informatievoorziening.
Met de juiste visie en de juiste bouwstenen kan de interne organisatie voor informatievoorziening worden opgebouwd en omgevormd tot een pro-actieve dienstverlenende organisatie. Het moet helder zijn hoe het speelveld van de informatievoorziening eruit ziet. Scherpte in wat de toegevoegde waarde is van de informatievoorziening binnen de gehele organisatie.

Wat zijn de afnemers van de diensten en welke wensen hebben zij? Welke partijen zijn toeleverancier en hoe is de regiefunctie ingericht?

Door een goede afbakening van het speelveld kunnen de juiste prioriteiten worden opgepakt en is het voor de afnemende organisatie ook helder welke diensten zij van de informatievoorziening kunnen verwachten. Alleen op die manier kan informatievoorziening op de lange termijn een bijdrage leveren aan de doelstellingen en het succes van de organisatie.

Ervaringen


  • Informatie management             Stichting Zozijn   -   Gemeente Deventer    -    Belastingdienst
  • ICT project management           Eplan Software en Service  -   Stichting Zozijn   -  Capgemini
  • ICT management                           Cito Benelux B.V.  -  Capgemini

Share by: